středa 10. května 2017

Čím kreslím – pastelky (3) – klasické umělecké pastelky

Od posledního článku o pastelkách už uteklo hodně času.
Já měla to štěstí, že se mi podařilo vyzkoušet několik dalších druhů pastelek.

Jako první se ke mě dostala na vyzkoušení malá sada uměleckých pastelek Dewent Coloursoft.

Řada Coloursoft je jedna z nejměkčích od Derwentu.
Prodávají se v sadách od 12 do 72 kusech, i jednotlivě jako kusovky.
Pastelky mají širší průměr než běžné pastelky, jsou kulaté a dobře se drží. I tuha má větší průměr než je běžné.
Tuha má krásně syté barvy, které se naprosto skvěle chytají na papír - nemusíte vůbec tlačit. Pokud kreslíte lehkou rukou, dají se barvy mezi sebou výborně mísit a vrstvit. Když ale přitlačíte, tak je stopa lehce voskovitá a vrstvení už je dosti namáhavé, hlavně na hladkém papíře. Na druhou stranu je pak ale obrázek nádherně lesklý. Stínování pomocí tlaku na pastelku jde také dobře.
Je tedy dobré si rozmyslet, jakého efektu chci dosáhnout a podle toho zvolit techniku kreslení.
Jediné co je trochu nevýhoda je, že se pastelky trochu drolí (práší), když se na ně přitlačí a také se rychle tupí špička. Obě tyto "nevýhody" ale vyplývají z jejich měkkosti :-)
Dobře se ořezávají, nelámou se a dřevo se neodštipuje :-) Jen je kvůli většímu průměru potřeba mít správné ořezávátko.
Podle mě jsou to naprosto skvělé, měkké umělecké pastelky. Vypovídá o tom i to, že jsem si již pořídila větší sadu 36 kusů :-)




Jako další se mi do ruky dostaly umělecké pastelky od českého Koh-I-Nooru Polycolor Portrét.


Pastelky Polycolor se dají sehnat v různě velkých sadách od 12 do 72 kusů, nebo je seženete i kusové.
Případně si jako já, můžete koupit speciální sadu s výběrem barev pro portrét či krajinu.
Pastelky mají syté barvy, které se dobře mísí a vrství. Na rozdíl od Mondeluzek se méně drolí.
Musím říct, že barvy jsou v sadě moc dobře poskládané. Jediné co mi v sadě chybí, aby se dala použít jen samotná, je šedá a černá - já používám ty ze sady Mondeluz, se kterými se skvěle doplňují a lze je bez problémů kombinovat.



No, a jako poslední tu mám pár kusovek uměleckých pastelek Faber-Castell Polychromos.


V první řadě musím říct, že ty pastelky jsou krásné - na jejich vzhledu si dali výrobci opravdu záležet. Aby ne, když patří mezi velmi drahé umělecké pastelky. Naštěstí se kromě sad (12 až 120 kusů) dají kupovat i po kusech.
Polychromos pastelky bych označila jako středně měkké. Jsou spíše měkké, než tvrdé. Ale mezi měkkými patří mezi ty tvrdší :-) Krkolomně vysvětleno, ale lépe mě to nenapadá :-)
Jsou luxusně pigmentované a nechávají sytou stopu i když po papíře jen přejedete lehkostí pírka. A to platí i u světlých barev.
Barvy se dají moc dobře míchat a vrstvit. Asi nejlépe ze všech pastelek, které jsem měla tu čest vyzkoušet. Nepráší, nelámou se a dobře se s nimi stínuje tlakem.
Slušně drží špičku a tak se hodí i na detailní kresby.
Zatím jsem nenašla žádné negativum.


To je z uměleckých pastelek prozatím vše :-)
Lenka

Žádné komentáře:

Okomentovat