středa 2. listopadu 2016

Čím kreslím – pastelky (2) – akvarelové pastelky

Akvarelové pastelky se obvykle dají použít stejně jako klasické pastelky. Navíc se pak dají rozmýt štětcem a vodou. Tím můžete vytvořit spoustu zajímavých efektů.

Akvarelovými pastelkami kreslím asi nejradši. Je to moje nejoblíbenější technika. Sahám po nich častěji, než po těch klasických.

Akvarelové pastelky mám dvoje.
Docela dlouho mám Mondeluz od Koh-I-Nooru.

Mondeluz je akvarelová řada pastelek. Dají se sehnat v různě velkých sadách od 12 do 72 kusů, nebo je seženete i kusové. Prodávají se buď v plechové krabičce, nebo v papírové.
Já mám sadu 36 kusů v papíru. Kdybych si je dnes měla kupovat znovu, připlatila bych si a koupila sadu v plechu. Tuhy mají všechny stejné barvy a já s nimi někdy kreslím i na sucho. Ale ty v plechu mají obvykle kvalitnější dřevo a lepší zpracování – jsou krásně zakončené zlatou koncovkou. Ale ty moje mi funkci plní skvěle :-)
Pastelky mají syté barvy, které vypadají moc dobře i bez rozmytí vodou. Jedinou nevýhodou je, že pokud se na ně přitlačí, tak se trošku drolí (práší). Je to dáno tím, jak jsou krásně měkké.
U těch v papírové krabičce se dřevo v ořezávátkách trochu „kouše“. Ty co mám kusové mi to nedělají.
Ořezávají se včelku dobře, špička se neodštipuje. Pastelky jsou ale náchylné k lámání, takže opatrně, aby vám nespadli na zem. To je pak ořezávání k vzteku.
Rozmývat jdou lehce, barvy se mezi sebou snadno mísí nasucho i namokro. Po zaschnutí klidně můžete barvu vrstvit.
Detaily jde snadno namalovat tím, že barvu nanášíte na štěteček přímo z tuhy.
V sadě většinou bývá přiložené ořezávátko a 1-2 štětce - ty ale nepoužívám. Ořezávátko se mi ztupilo už u třetí pastelky a štětce jsou podle mě nekvalitní (malovat se s nimi dá, ale hodně se nadřete).
Mondeluzky jsou momentálně moje nejoblíbenější a nejčastěji používané pastelky.


Jako druhé jsem si pořídila akvarelová Progressa. Ty se prodávají jen v sadách 12 – 48 v plechu, nebo kusově. Jsou dražší, než Mondeluz, ale to je tím, že celá pastelka je tuha. Kreslí se s nimi krásně. Jen se mi moc nelíbí na sucho bez rozmytí. Mají tendenci na papíře vytvářet cucky a nejdou plynule míchat mezi sebou. To všechno ale s rozmytím zmizí a navíc se barvy krásně rozzáří. K akvarelovým Progressům doporučuji vytvořit si vzorník – barvy se rozmytím malinko změní :-) Já mám sadu 24 a k nim jsem si dokoupila několik kusovek.


Jak jsem už psala, akvarelové pastelky jsou moje nejoblíbenější. Málokdy se udržím a hotový obrázek nerozmyji.

A na závěr ještě dva obrázky akvarelkami. Oba jsou rozmyté vodou.




Lenka


Žádné komentáře:

Okomentovat