středa 19. října 2016

Čím kreslím – tužky (1) – Koh-I-Noor 1500

Tyto tři tužky jsou pro mě naprostý základ.

Úplně základní, levné a jednoduše sehnatelné tužky se kterými kreslím, jsou grafitové tužky Koh-I-Noor z řady 1500. Dají se sehnat v každém papírnictví ve dvaceti různých tvrdostech. Kupují se buď po kusech, nebo v některých papírnictvích seženete i různé sady. Jsou určeny jak pro umělecké kreslení až po technické rýsování. Cena za kusovku je průměrně 8 Kč, za sadu 12 tužek v plechu je zhruba 120 Kč. 




Já mám jen kusovky. Naprostý základ jsou pro mě tužky tvrdosti B, 4B a 8B.


Tužka B
je podle mě ideální na předkreslení základních linií – nerozmazává se, při gumování po ní nezůstává stopa a jde snadno překreslit a přestínovat i jen světlou barvou. Navíc B je ideální na psaní poznámek, luštění křížovek atd. :-)


Tužku 4B potom používám na většinu stínování. Je tak akorát měkká na jemné světlé stíny i na tmavší místa. Kdybych měla někdy kreslit jen jednou tužkou, tak to bude právě 4B. Když po ní přejedete, tak se trochu rozmaže. Někdo tohoto efektu používá pro stínování – já ne. Mě se to nelíbí a tak stínuji klasicky tahy tužkou. 




Tužka 8B je hodně měkká. Má hodně výraznou a tmavou stopu. Nehodí se proto na stínování světlejších ploch, ale spíše na hodně temné stíny, nebo na celistvější tmavé plochy. Stopa se hodně maže a je proto potřeba dávat pozor aby se nám nerozmazala tam kam nechceme – já používám pod ruku papír :-) 8B používám nejčastěji na větší plochy jako jsou tmavé vlasy, tmavé oblečení atd.

Kvalita tužek je průměrná. Celkově je mám ráda a kupuji si je pořád dokola.

Jako plusy bych uvedla:
+ velice dobrou dostupnost
+ velmi nízkou cenu
+ poměrně slušně se s nimi stínuje
+ dobře se gumují

Naopak za mínusy považuji:
- jsou náchylnější k odštipování špičičky (takové té „zrovna ořezané“)
- dřevo je poměrně měkké a tak má tendence se občas i v kvalitním ořezávátku „žvejkat“
- občas se lámou

A tady je malá ukázka toho, co jsem těmito tužkami v minulosti nakreslila.

Můj úplně první portrét - kreslený na kurzu (Klára Issová)
Tady jsem kreslila Denearys z mého oblíbeného seriálu.

Podle mě by tyhle tužky měl mít jako základ každý, kdo kreslí :-)

Lenka

Žádné komentáře:

Okomentovat