pondělí 24. října 2016

Kresba pastelkami

Kresbu pastelkami mám moc ráda, protože je pro mě to hlavně hravá a veselá technika.

Kreslit se dá podle předlohy, podle fantazie i abstrakce – cokoliv vás napadne.

Já nejradši kreslím podle předlohy. Jak jsem už psala, neoplývám přílišnou fantazií a nejsem umělec, takže na co nemám předlohu, to nedám.


Než jsem byla a svém prvním kurzu kreslení (portréty tužkou), myslela jsem si, že pastelky jsou hlavně pro děti. Já jsem je do té doby používala hlavně ve spojení s dětmi. K výrobě různých rekvizit pro svoje skautská Liščátka. Příležitostně jsem je pak používala pro výrobu nějakého přání nebo pohledu. Na kurzu tužkou nás ale nalákali i na pokračování – barevné kreslení pastelkami. Pastelky vůbec nejsou jenom pro děti, ne ne ne. Taková úžasná díla, která s nimi jsou vytvořit, to se ani nedá popsat.
Pastelky se dají vrstvit, míchat, dá se s nimi stínovat, vytvářet spoustu efektů a struktur.


Ledňáček akvarelovými pastelkami Koh-I-Noor Mondeluz 48, A4




Důležitý je podle mě správný výběr pastelek.
Klasické školní pastelky je v tomto případě lepší schovat a pořídit si umělecké. Tím nechci školní pastelky nijak degradovat, ale s těmi uměleckými je to snazší :-) 


S kvalitními pastelkami vytvoříte nekonečnou škálu barev, i když použijete jen tři základní barvy. Kvalitní pastelky jde totiž dobře míchat a vrstvit. Nepotřebujete proto obrovské sady pastelek, ale stačí vám jen základní, malá sada. Já osobně mám nejradši kompromis. Nejmenší sady mají často 6 nebo 12 barev, největší 72. Mě osobně jsou nejsympatičtější ty střední – 24, 36 nebo 48 barev – to už má člověk solidní výběr, ale nestojí ho to půlku výplaty. A zbylé odstíny si snadno namíchám.


Obrázek jsem v rámci cvičení míchání barev nakreslila jen třemi základními barvami. Věřili byste tomu?
pastelky Koh-I-Noor tricolor 12. A4.

Pastelky jsou buď klasické, nebo akvarelové – mám ráda obě techniky.

S akvarelovými jde vytvořit hodně dalších efektů :-) Rozmývat je ale nemusíte a pak se s nimi pracuje stejně jako s klasickými.

O jednotlivých pastelkách, které mám, vám napíšu později.

Co vy a pastelky – kreslíte s nimi, nebo je používají jen vaše děti?

Lenka

Žádné komentáře:

Okomentovat